Get Adobe Flash player

subota, 13 jul 2013 11:36

Od Južnog pola se otkinulo 700 km² leda

Ocijenite sadržaj
(3 Glasova)

Ogroman ledeni brijeg, površine 720 kvadratnih kilometara se otkinuo od Južnog pola i sada slobodno pluta Amundsenovim morem, objavio je američki naučni sajt Live Science. Snimanjem sa satelita je 8. jula potvrđeno da se završava dugo posmatrani proces otkidanja ledenog pokrivača kraj ostrva Pajn (Pine Island), na Antarktiku, objavili su njemački naučnici. Njemačka svemirska agencija (DLR) koja upravlja satelitom "TerraSAR-X" za posmatranje Zemlje, još krajem 2011. godine je u saradnji sa američkom svemirskom agencijom NASA otkrila veliku pukotinu na glečeru na ostrvu Pajn.

Pukotina je bila dugačka 24 kilometara i široka 50 metara, objavili su istraživači Instituta Alfred Vegener (Wegener) za istraživanje polova i mora, u Bremerhafenu (Bremerhaven), u Njemačkoj.

Maja 2012. godine satelitske fotografije su otkrile još jednu pukotinu.

"Zbog tih pukotina, ogroman ledeni brijeg se otkinuo od 'jezika' glečera", saopštila je Angelika Humbert, glaciolog Instituta Alfred Vegener.

Humbert i njene kolege su kidanje pomno pratili pomoću satelitskih fotografija i vidjeli kako se u poslijednjoj fazi otcepljivanja lednog brijega, širina pukotina povećala na do 540 metara.

Glečer na ostrvu Pajn se skraćuje jer se otapa, te stalno stvara ledene brijegove, ali proces otkidanja većih komada još nije objašnjen, kaže Humbert.

Ledena ploča glečera na ostrvu Pajn se prostire i u moru, a poslijednje velike ledene brijegove je napravila 2001. i 2007. godine.

Taj najveći glečer zapadnog dijela ledene ploče Antarktika, najbrže se mijenja.

Humbert i njene kolege taj proces ne povezuju sa promenom klime u svijetu, ali drugi naučnici, uključujući geloge - okeanografe iz Britanskog instituta za Antarktik (British Antarctic Survey), istražuju da li zagrijevanje atmosfere tanji ledeni pokrivač Južnog pola i ubrzava skraćivanje glečera.

Humbert kaže da se godišnje četiri kilometra glečera na ostrvu Pajn "uliju" u Amundsenovo more, i da brzina tog procesa više zavisi od pravca vjetra, nego od temperature vazduha.

Ubrzavanje otapanja glečera na ostrvu Pajn može imati ozbiljne poslijedice jer je taj glečer "zapušač" ogromne ledene ploče Zapadnog Antarktika čije bi topljenje podiglo nivo okeana i mora širom svijeta.

b92.net

Ostavite komentar

Morate popunit sva polja označena sa (*)

Mjesto za vašu reklamu

ANKETA

Da li bi plastične kese zamijenili biorazgradivim?

PREVOD